Actie schoenendozen met schoolspullen voor kinderen in Oekraïne

10 april 2024

Op 24 februari 2024 heeft wethouder van de gemeente Groningen Carine Bloemhoff het startschot gegeven voor de actie ‘schoenendozen met schoolspullen voor kinderen in Oekraïne’. Dit is een actie van kinderen in de provincie Groningen voor kinderen in Oekraïne. Wij hebben besloten tijdens de maand april aan deze actie mee te doen.

“Doe je ook mee”?

Kinderen in Oekraïne blijven naar school gaan. Onderwijs is voor hen heel belangrijk. Naast het ontwikkelen van hun leervaardigheden en het voorbereiden op hun toekomst, is het een manier om afgeleid te worden van hun leven midden in de oorlog. Vaak moeten ze zich verstoppen in een schuilplaats. Soms wordt een school gebombardeerd. Hun leven is verre van ‘normaal’. Niet wat kinderen zouden moeten meemaken en moeten verwerken.

Er is schaarste aan materialen en wat nodig is, is duur. Het is nodig om wat kleur te geven aan hun leven. Daarom starten wij een steunactie waarbij de organisatie 5000 schoendozen met schoolmaterialen voor kinderen in Oekraïne wil samenstellen.

De volgende spullen willen we bijvoorbeeld gaan ophalen:

Kleurpotloden, gekleurde pennen, kleurrijke schriften, pennenetuis, grappige gummen, puntenslijpers of stickers.

In de gemeenschappelijke ruimte kunnen de spullen worden verzameld. Alle beetjes helpen of u nou een pakje pennen of een grote stapel schriften inlevert; alles is welkom en de organisatie zal er uiteindelijk zelf schoenendozen mee vullen. We vinden het mooi om op deze wijze ons steentje bij te dragen. Wij doen van dinsdag 2 april tot en met donderdag 25 april mee aan deze actie. Donderdag 25 april hopen we een heel aantal dozen met schoolspullen aan iemand van de sociale Brigade te kunnen overhandigen.

Doen jullie mee?

• schoenendoos