Ateliers

07 juli 2022
In mei/juni hebben wij, in de bovenbouw, onze tweede ronde van de ateliers gehad. De kinderen konden kiezen uit vier onderdelen. Ze konden gaan mozaïeken (met stenen van Tegelstee), met krantenpapier een uil maken, een stopmotionfilm maken en het onderdeel lekker in je vel. Bij elk onderdeel krijgen de kinderen ook informatie over de techniek naast het uitvoeren.

Bij het mozaïeken konden de kinderen kiezen uit een groot plank of een kleine. En bij een grote plank mochten ze eventueel een spiegel erbij plakken. De kinderen hebben een ontwerp moeten maken, de tegels erop leggen. Ze hebben hierna de tegels gelijmd en als laatste ook gevoegd.

Bij de uil maken moesten de kinderen krantenpapier dun oprollen. Ze hebben als hulpmiddel een stok gebruikt, zodat het oprollen makkelijker ging. Als ze de stroken hadden opgerold, moesten ze deze in een cirkel rollen. Hier werden dan de buik en de ogen van gemaakt. De laatste laag mocht met een kleur. Waren ze hiermee klaar dan mochten ze hun uil nog versieren.

Bij de stopmotionfilm moesten de kinderen eerst in een groepje hun storyboard maken. We hebben gewerkt met de app Stop Motion. De kinderen hebben in hun groepje steeds foto's moeten maken. Als laatste hebben zij geluid onder hun film gezet.

Bij het onderdeel lekker in je vel hebben de kinderen veel over zichzelf geleerd. Zo hebben ze situaties uitgespeeld met hierbij ook de hoe voelt iemand zich of met welke stem wordt dit gezegd (onzeker, zelfverzekerd etc.). Ook hebben zij ontspanningsoefeningen gedaan. Waar zit welke emotie/gedrag in jouw eigen bus.

Bekijk hieronder de Stop Motions:

Stop Motion (ateliers) - YouTube
  • GridArt_20220706_181910583